Paleo mýtů zbavené

Posted on Posted in Články

Paleo strava je poslední dobou velmi populární. Pro mne nebylo nic snazšího, než tuto stravu zkusit a udělat si názor. Nejvíce mne inspirovala kniha Jídlo na prvním místě, kde jsem se dočetla mimo jiné o programu Whole 30, který jsem poctivě dodržovala a tak se velmi jednoduše zbavila problémů, které mne trápily asi 3 roky… V následujícím článku jsem vypsala podstatné informace, které bohatě stačí, abyste si udělali obrázek o tom, co vlastně paleo a program whole 30 obnáší. 

Co Vám neprospívá

  • cukr, sladidla, alkohol
  • Polynasycené tuky(PUFA)  -nejčastěji se vyskytující v rostliných olejích – konkrétně omega-3 a omega-6, obě kyseliny jsou nezbytné pro správné fungování těla, jelikož si je tělo neumí samo vyrobit musí je získat z jídla, ovšem při nadměrném množství Omega 3 a omega-6 mastných kyselin mohou vyvolávat zánět v těle. Problémem PUFA je jejich velmi pravděpodobná oxidace v těle a nadměrné množství omega-6.
    • jakým olejům se raději vyhnout: arašídový, palmový, bavlníkový, řepkový, sezamový, slunečnicový, sojový, lněný, kukuřičný, konopný, ze semínek chia
    • jakými je můžete nahradit: avokádový olej, olivový olej, kokosový olej
    • alternativou k olejům mohou být: přepuštěné máslo, kachní sádlo, vepřové sádlo, kozí lůj, ghí
  • obiloviny a luštěniny (pšenice, oves, ječmen, žito, proso, kukuřice, rýže, čirok, špalda, pohanka, amarant, quinoa) rafinované obiloviny jsou procesem zpracování zbaveny téměř všech původních živin, ale kalorie zůstávají! Což je dost nevýhodné
  • Glykemický index=číselná škála, která vyjadřuje jak rychhle 50 g sacharidů zvedne hladinu glukózy v krvi. Potraviny s vysokým GI jsou nežádoucí. GI nezohledňuje další důležité faktory, jako je podíl bílkovin a tuků, množství snědené porce. Proto se neřiďme pouze GI!
  • Ať říkáte, co říkáte ani z celozrných výrobků nezískáte nic, co byste nedostali z ovoce a zeleniny. Proto jezte raději zeleninu.
  • mýty o sóje!!! Lidičky, sója nerovná se zdraví prospěšné!  sojové boby obsahují izoflavony-patřící do fytoestrogenu, které naše tělo rozpoznává jako estrogen. Konzumovat potraviny bohaté na hormony není žádoucí a nenapomáhá hormonální rovnováze.
  • Arašídy – prvně bych ráda zmínila, že arašídy nejsou ořechy, nýbrž luštěniny.Arašídy stejně jako další luštěniny obsahují lektiny. V jiných luštěninách se lektiny tepelně zničí a jsou neškodné. V arašídech tomu tak není. Lektiny v arašídech jsou nestravitelné.
  • Stejně tak omezte i dýňová semínka, lněná, piniová, sezamová, slunečnicová, vlašské ořechy.
    • je zde mnoho kvalitních typů ořechů- TOP:kešu, lískové, makadamové ořechy, dále:mandle, para, pekanové ořechy
  • Mléčné výrobky:Stejně jako je mléko optimální potravou pro mláďata savců, kteří nedozráli pro dospělou potravu. Mléko má za úkol dodávat veškeré živiny potřebující pro růst mláděte/dítěte. Také zajišťují imunitní systém. Tak není vhodnou potravou po dokončení vývoje. Mléko je tedy potrava pro kojence a telata.
  • Mléko obsahuje mnoho vápníku,nicméně naše tělo zdaleka nezvládne tolik vápníku vstřebat z mléčných výrobků. Daleko více vápníku získáte konzumací zeleniny(kapusty) daleko lépe se vstřebává a snižuje riziko osteroporózy, což paradoxně u mléka neplatí.

 

Co tedy mám jíst?

zeleninu: batáty, cukety, dýně, brokolici, květák, kapustu, rajče, špenát, řepu…

ovoce v menší míře, nejlépe bobule: borůvky, jahody, maliny, kiwi, ostružiny, švestky, meruňky, grep

nepoužívejte odšťavňovač – ochudíte se o vlákninu a ovoce bez vlákniny rychle uvolní cukr, který se rychle vstřebává do krve, tekuté kalorie vás nezasytí,tuky – avokádo, olivy, lískové ořechy, makadamové ořechy, maso (hovězí, krůtí, kuřecí) ryby, vejce

Dbejte na kvalitu potravin, způsob stolování a celkový přístup k jídlu.

Během programu whole 30 veškeré potraviny, které mohou způsobovat zánět vyřadíte z jídelníčku.Po 30 dnech budete postupně po 6 dnech zařazovat určité potraviny, ve zbytku dní držíte jídelníček podle původního whole 30. tak ozkoušíte co vám jaké potraviny způsobují, po čem se necítíte dobře a po jakých surovinách naopak ano.

Ujišťuji Vás, že zjistíte, že život je jednodušší, neprohání Vás chutě na sladké, cítíte se lépe, plní energie, mít lepší zažívání a zdravější pleť.

Není nic jednoduššího, než začít!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *