Přechod Nízkých Tater

Posted on Posted in Příběhy

Každý z nás občas potřebuje, jakýsi útěk z civilizace a pryč od reality. Pro skvělé výhledy a silné zážitky nemusíme jezdit příliš daleko.

Krásný 5 denní trek si můžete zkusit v Nízkých Tatrách. Po celou dobu budete překonávat kopce a sami sebe. K tomu pěkně s nadhledem budete shlížet do údolí, v dálce Vás budou sledovat Vysoké Tatry.

Doporučuji začít v Telgártu a končit v Donovalech. Trasa má 100 km a převýšení kolem 5 000 m.

Přespává se v tzv. útulnách. Obvykle se vejdete dovnitř, nicméně pro jistotu je lepší být připraven na spaní venku, kolem útulen se vždy nějaký plácek najde.

Útulny disponují studánkou, suchým záchodem, možností koupit si pivo, polévku. Kapacita je omezená cca 15 lidí. Se stanem je to neomezené.

Jak se dvě holky popraly s tímto přechodem? 15 kg batohy na zádech, úsměv na tváři a Slunce v duši.

Den 1

Vlakem se poměrně pohodlně dostanete do Popradu (regiojet), odtud autobusem do Telgártu (900 m.n.m.). Odtud už jen pěšky!

Vydali jsme se po červené, které se budeme držet zbytek dní. Jelikož přesun ze středu republiky byl časově náročný. Dnešním cílem je dojít na Kralovu Holu (1946 m.n.m.) Cesta není příliš dobře značená. Po projití lesa u elektrického vedení se vydejte doprava a jděte úzkou, zarostlou pěšinou pod elektrickým vedením. Po chvilce stoupání v hustém maliništi, cesta přejde mezi kleče a otevírají se první výhledy a údolí zbarvené do růžova květy rostlin. Asi po 3 hodinách jsme došli na Královu Holu a užili si západ slunce.

Králova Hola – možnost přespání v malém suterénu u vysílače (2 malé místnosti asi pro 15 osob celkem), kontejner na odpadky, vodu možné doplnit uvnitř, pakliže je někdo přítomen a otevře vám.

Den 2

Dnes nás čekal pěkný kus cesty, což jsme po ráno ještě vůbec netušili. Vyrazili jsme brzy ráno a s větrem v zádech se vydali po hřebeni. Úžasný úsek, Vysoké Tatry na dosah, v zádech stále vykukuje vysílač, který na Vás bude koukat při dobré viditelnosti i následující dny, máte tak jedinečný orientační bod, co už máte za sebou.

Určitě neopoměnte zastávku v útulně Andrejcová (1520 m.n.m.), pakliže předchozí den máte dostatek času dojděte na přespání až sem! (Telgárt – Andrejcová 6 hodin). Zde je možnost doplnit vodu ze studánky, občerstvit se, případně přespat v zrekonstruované útulně nebo ve vlastním stanu. Ochutnat třeba domácí cider.

My však vyrážíme dál! Cesta se poněkud mění a jdeme zarostlou uzoučkou pěšinou. Spoustu spadlých stromů, nás poměrně zdržuje, s 15 kg na zádech to nejde jen tak přeskočit 😀 Cesta je špatně značená a hodně zarostlá malinama a travinama. Ty maliny nejsou zase tak otravné 😀

No dnešní úsek, až do útulny Ramža jsme trochu neodhadli. Abychom se nenudili, tak jsme poslední 2 hodiny šli s čelovkama a zpívali si, co kdyby tam byl někde méďa béďa, že jo! Opět kvůli špatnému značení jsme si dali cvičně jeden krpálek navíc pěkně nahoru a dolů. V 22 jsme u útulny. Všude je spousta lidí, jsme rádi, že s sebou máme stan. U večeře se potkáváme s dalšími opozdilci.

Ramža – útulna asi pro 15 lidí v trochu horším stavu, studánka 100 m od útulny, není žádná možnost občerstvení.

Den 3

Po včerejšku jsme se poučili a vycházíme pěkně s východem Slunce. Opět se prodíráme úzkou pěšinou, prudce klesáme do sedla Čertovice a následně stoupáme nejprve přes sjezdovku, poté po hřebeni až ke Štefánikově chatě. Tady začínají hory. Krásné výhledy, nízké kleče a traviny, žádný hustý porost, který by nás brzdil.

Na Štefánikové chatě můžete přespat ve stanu za 5 EUR včetně sprchy, případně uvnitř asi za 21 EUR i se snídaní. Sprcha, teplé jídlo, točené pivo, to vše je zde k dostání. K tomu výhled na Ďumbier a okolní hory. Stále vidíme na náš výchozí bod – Vysílač Králova Hola.

Den 4

Vyjděte s východem Slunce, prostě to stojí za to! Čeká Vás krásná hřebenovka, nikterak náročná. Na Chopoku očekávajte davy lidí, kteří sem dojeli lanovkou. Nebojte – o několik kilometrů dále budete zase sami.

Viděli jsme kamzíky. Abychom to neměli moc krátké, když už jsme byli v tempu, opět jsme naprosto nepochopitelně odbočili dolů úplně jiným směrem! Nemějte nám to za zlé, mapa z roku 1888 není dokonalá, navíc jsme si chtěli zamakat!

Přespání nabízí útulna pod Chabencom. Opět možnost doplnit vodu ve studánce, posílit se polévkou či nápoji, přespání možné ve stanu případně uvnitř – horní patro + dolní místnost “jídelna” v nejhorším případě.

Den 5

Dnes máte celý den na to se loučit s horami a výhledy. Především si užívat, že na “civilizaci” (několik málo vesniček) shlížíte pěkně shora a problémy pozemšťanů se Vás netýkají.

U vrcholu Prašivá začíná klesání, až do údolí ke Kozímu Chrbátu, kde je také možnost přespat v přístřešku – až pro 10 osob.

My jsme přes protestující kolena sešli až do Donoval. Odtud nás vyhnala bouřka, autobusem jsme dojeli do Ružomberuku. Byli jsme nuceny počkat na vlak v hospůdce s odměnou v podobě halušek. Dočkali jsme se půlnočního vlaku Regiojet, který nás přepravil tam, kde nás nabral.

Asi byste čekali eufórii, že jsme to zvládli apod. Spíše jsme byli smutné, že musíme domů a nějak jsme s kapkami deště pociťovali intenzivněji, že jsme zpět v realitě. Tím spíše se těšíme na další dobrodružství.

Celkový přehled trasy s orientačním časem čisté chůze

Záleží na počasí, na těžkém batohu, fyzičce, jak často si dáváte pauzy apod. Nám se osvědčilo vstávat s východem Slunce a od 7 hodin, už jsme šly. Nejenže jsme byly samy, ale měly jsme čas si dopřát pauzy a kochat se výhledy.

popis trasy naleznete na stránkách NP.